A/B Testing of hoe je conversies te verhogen

Published on
a-b-testing.jpg

Nog nooit van A/B Testing gehoord ? Dan is het nu het moment om alvast de basisprincipes te leren kennen.

Een recente studie door Converteo voor Kameleoon, in samenwerking met FrenchWeb, toont aan dat 94% van de ondervraagden A/B testing als nuttig, zeer nuttig of onmisbaar beschouwt, maar dat wel 54% het niet toepast… Bekijk hieronder hun presentatie : 

We grijpen deze gelegenheid aan om A/B testing toe te lichten. In essentie is het niets anders dan een vergelijking van de resultaten van twee marketingacties : actie A, en een variante B. De actie die de beste resultaten geeft, behoud je. Eenvoudig. Maar je moet het wel op een consistente manier toepassen.

A/B testing is van toepassing op elk element dat de conversieratio kan beïnvloeden.

En klik, een inschrijving, een like, een aankoop, een bezoek aan je winkel,… A/B testing is geschikt voor elke marketingactie, en in het bijzonder voor je webmarketing, die zeer meetbaar is : inschrijvingen, openen van een mail, enz…

Online marketing laat je veel gemakkelijker toe om varianten van een campagne te testen dan offline marketing. En vooral tegen een veel lagere kost. De resultaten van de varianten kan je bovendien vaak in realtime meten. Maar A/B testing is evengoed van toepassing op een verpakking, een direct mail of een telefoongesprek.

A/B Testing kan zeer eenvoudig zijn, maar ook zeer complex : je kan 2 verschillende landingpages testen op vlak van inhoud (verschillende tekst), maar ook op vlak van design (kleur, layout, …). Soms maakt een detail het verschil : een andere titel, de plaats van een button, het type foto.

En je kan nog verder gaan en aan A/B/C testing gaan doen. Met meer dan één variante dus. Het is belangrijk dat je tests uitgevoerd worden op vergelijkbare groepen, om te vermijden dat het verschil in resultaat aan de groep zelf te wijten is. Stuur dus geen rood logo naar mannen en een blauw logo naar vrouwen. Want als blauw een beter resultaat geeft dan rood, dan komt dat misschien wel door de vrouwen.

Bovendien zal je ook altijd rekening moeten houden met de statistische relevantie van het verschil om een conclusie te kunnen trekken.

Barack Obama’s presidentiële campagne van 2008

Dankzij een vergelijking van 24 verschillende landingpages om emails te verzamelen, kwam het campagneteam tot de optimale pagina die 50% meer emails opleverde dan de minst performante pagina. Dit leverde zomaar even 3 miljoen bijkomende email adressen op. Om nog te zwijgen van de impact op donaties aan zijn campagne.

A/B testing is dus een belangrijke methode, waarbij je je permanent moet afvragen of de wijziging van één element van je boodschap tot betere resultaten kan leiden. Is dat zo, dan voer je die wijziging door. Zo kan je soms met eenvoudige tests tot een veelvoud van het gebruikelijke resultaat komen.

Heb jij A/B testing al toegepast ? Misschien zonder het zelf te beseffen ?

Webmarketing, A/B Testing, Email Marketing, Website, Online Advertising

 

© Copyright 2018 - Simplisso