Hoe kan je zelf best zoekwoorden bepalen ?

Published on

We houden wel van Rand Fishkin’s Whiteboard Friday. Op een heldere en geestige wijze brengt hij je graag weetjes en nieuwigheden bij rond SEO. Daarbij heb je telkens de keuze om zijn video te bekijken of de transcriptie ervan te lezen. Het is ook een mooi voorbeeld van content marketing. Maar dit geheel terzijde.

Vorige week had hij het over hoe je bepaalt wat de beste zoekwoorden zijn voor je website, en hoe je prioriteiten stelt in je sleutelwoorden. Een mini-gids voor zoekwoord analyse dus.

Er wordt een 4-stappenstrategie voorgesteld.

Stap 1 - Gebruik verschillende bronnen om zoekwoord-ideeën op te doen

Adwords is er één van, maar ook de suggesties die Google geeft wanneer je een zoekwoord - al is het maar gedeeltelijk - intikt zijn waardevol. Want dat zijn de keywords waar andere gebruikers effectief ook naar zochten. Natuurlijk zal Google wellicht die suggesties doen waarop mensen klikken bij advertenties.

google-suggest.jpg

Het is dus niet slecht om ook een paar andere tools te gebruiken. En zo zijn er wel verschillende:

-        SEMrush

-        KeywordTool.io

-        En natuurlijk Moz’s eigen Keyword Explorer. Want ook Rand Fishkin wil zijn diensten verkopen met zijn blog (wie niet ?)

Stap 2 – Bepaal zoekwoorden op basis van de zoekintentie

Stel: je verkoopt stofzuigers online. Er kan gezocht worden naar “koop stofzuiger online”. Duidelijk geschikt voor iemand die net dat wilt doen. Maar misschien zoekt iemand ook naar “huisstofmijt” om daar meer informatie over te vinden. Allergie aan de huisstofmijt is een probleem dat deels door meer te stofzuigen kan opgelost worden. Interessant dus om potentiële kopers van een stofzuiger je website te leren kennen. “Hoe een stofzuiger kiezen” is dan misschien weer geschikt voor wie informatie inwint alvorens er ene te kopen.

Denk dus na over de mogelijk zoekintenties. Hier zijn niet echt tools voor. Vertrouw op je eigen ervaring, of vraag iemands mening.

Stap 3 – Cijfers over je zoektermen en prioritiseren

Hoe vaak wordt er op gezocht ? Hoe concurrentieel zijn je zoekwoorden ? Daar zijn tools voor.

Click Through Rate is natuurlijk ook belangrijk. Wat wat ben je met een zoekterm waar niemand op doorklikt ?

Wat is het belang van een zoekterm ? Daar is geen tool voor. Jij bepaalt het belang. Als je stofzuigers verkoopt, zal “stofzuiger online kopen” belangrijker zijn dan “huisstofmijt”. Maar “huisstofmijt’ is misschien wel een leuk idee voor een blogpost in de toekomst.

Je start dus best met een data-driven aanpak, niet enkel intuitie.

Stap 4 – Bepaal hoe je je keywords zal gebruiken en de nieuwe content die je nodig hebt

Op basis van het zoekvolume, de moeilijkheid, de click through rate, en het belang dat je er zelf aan hecht (stap 3), zal je tot nieuwe inzichten komen. Je zal duidelijk zien waarop je moet focussen en welke nieuwe content je zou kunnen aanmaken.

Nog vragen ? Hulp nodig ? We helpen je graag op weg.

Hieronder kan je de White Board Friday video zien.

Search Engines, SEO

 

© Copyright 2018 - Simplisso