Heb je al een sociale media kalender ?

Published on

De overgrote meerderheid van de KMO's heeft ondertussen wel begrepen dat het belangrijk is om op sociale media aanwezig te zijn. Maar al te vaak ontbreekt een belangrijke stap: die van aanwezigheid naar activiteit. We horen maar al te vaak van ondernemers dat het hen ontbreekt aan ideeën en tijd om online een verhaal te vertellen. Zeker op een continue manier, op langere termijn. Misschien is dit ook voor u herkenbaar?

Er zijn verschillende oplossingen om aanwezig te zijn en, belangrijker, om actief te blijven op de sociale media. 

Begin met

  1. het of de platformen te kiezen waarop je actief wilt zijn, en waarop je klanten te vinden zijn (B2B, B2C, enz...). Wees realistisch om je start niet te missen. Je kan beter klein maar goed van start gaan.
  2. het bepalen van een haalbare frequentie van communicatie. Ook hier kan je beter langzaamaan beginnen (1x per week lijkt ons wel een minimum), maar verzorg de inhoud en de vorm.

Een belangrijk element ten slotte dat je zal helpen om je posts te beheren en regelmatig te zijn, is de content planning. Als je er nog geen hebt, is het het moment om één op te stellen. Een eenvoudige planning, zal de meest doeltreffende zijn.

Volgende zaken kan je er alvast op vastleggen:

De belangrijke momenten in het jaar

Dit kunnen feestdagen  of momenten zijn die voor je doelgroep belangrijk zijn (Nieuwjaar, Valentijn, vadertjesdag, schoolvakanties,...), maar evengoed tijdstippen die voor je zaak van belang zijn (beurzen, congressen, koopjesperiode,...). Deze momenten geven je een uitgelezen kans om te communiceren en te tonen dat je "mee" bent.

De belangrijke momenten van het jaar voor uw sector

Of je nu een attractiepark uitbaat, een schoonheidssalon, of een horecazaak, je zaak en sector hebben hun eigen ritme en hun eigen kalender. Promoties, produktlanceringen, seizoensgebonden acties, enz... Elke gelegenheid biedt de mogelijkheid om gemakkelijk een onderwerp te vinden om te communiceren.

De andere thema's

Vervolgens kan je geleidelijk aan je kalender aanvullen met andere thema's die je wenst/kan behandelen (links, interessante artikels, vacatures, enz...). Deze zaken zijn natuurlijk niet altijd op voorhand gekend.

Minstens één keer per maand kan je je planning bij de hand nemen en bijwerken voor de daaropvolgende maand. Indien nodig verdeel je enkele taken onder je mensen. Je sociale media planning is een dynamisch gebeuren. Mogelijke aanpassingen door de actualiteit en veranderingen in je sector breng je onmiddellijk aan.

Nood aan een voorbeeld om aan de slag te gaan ? Hier kan je een voorbeeld voor je sociale media planning 2015/2016 downloaden (MS Excel). Pas hem aan aan je gebruikte netwerken en talen.

Wanneer begin je eraan ?

Social Media

 

© Copyright 2018 - Simplisso