Google bant “exact match”.

Published on

Twee gevestigde waarden sneuvelden recent. Over Facebook dat fan-gating onmogelijk maakt hadden we het in deze recente post.

Exact match.jpg

Maar eind augustus nam ook Google een maatregel die velen verbaasde: Google Adwords laat vanaf eind september namelijk geen exact match meer toe in zijn advertenties (en ook geen phrase match trouwens).

Hoewel de benaming van beide match types schijnbaar behouden blijft, past Google vanaf eind september volgens hun mededeling “Close Variant Matching” toe op deze keyword types.

Volgens Google is dat belangrijk om 2 redenen:

  1. Enerzijds beweert Google dat 7% van alle zoekopdrachten spelfouten bevat. Google vindt dat ook wie fout spelt recht heeft op relevante informatie.
  2. Anderzijds geven vele adverteerders tientallen zoekwoorden op, wat volgens Google hun campagnebeheer nodeloos ingewikkeld maakt. Google is er dan ook van overtuigd dat een campagne opzetten eenvoudiger wordt.

Concreet: wilde je dat je advertentie enkel verscheen op “Brussels kantoor te huur”, dan kon je dat zo bepalen. Als je de “close variants” uitsloot en met “exact match” werkte, ging je advertentie dan wel niet verschijnen bij een zoektocht op bvb

  1. “Bussels kantoor te huur” (de “r” in Brussels vergeten)
  2. “Brusselse kantoren te huur” (het meervoud)

Vele adverteerder voegden dus bovenstaande zoekwoorden toe. Zo kwam men vaak tot een lijst van honderden en zelfs duizenden zoekwoorden (bvb “moderne Brusselse kantoren”,”ingerichte Brusselse kantoren”,…}.

Maar het ziet er dus naar uit dat je advertenties nu ook zowiezo zullen verschijnen bij deze varianten. Maar bijvoorbeeld ook bij “Brussels kantoor te koop”. En dat is dan weer misschien helemaal niet je bedoeling.

Je zal dus zeker aandacht moeten besteden aan de negatieve zoekwoorden. Dit zijn de zoekwoorden die je wilt uitsluiten. “Koop” of “kopen” is dan nog evident. Maar neem het van ons aan: veel negatieve zoekwoorden zijn niet evident. Wat dacht je bijvoorbeeld van “Brussels kantoor KBC”, om maar iets te zeggen. Het is duidelijk dat Google een centje zal bijverdienen met deze ongewenste zoektermen. Hou dus je campagnes in de gaten en pas ze tijdig aan waar nodig.

Rand Fishkin, SEO expert bij Moz, ziet een bijkomend nadeel: het wordt minder evident om te weten welke zoekwoorden het meest efficiënt zijn. Inderdaad, vaak koppelde een adverteerder een welbepaald zoekwoord aan een welbepaalde landingspagina. Zo kon gemakkelijk gemeten worden of “modern kantoor te huur” meer succes had dan “centraal gelegen kantoor” te huur. Dit wordt een stuk moeilijker.

Rand Fishkin wijdde er vorige week zijn White Board Friday aan en reikt een aantal suggesties aan: bekijk hier de video of de transcriptie.

Wat denk jij ? Zal het je campagnes eenvoudiger maken of net niet ?

Online Advertising, Google Adwords

 

© Copyright 2018 - Simplisso