Dus je denkt eraan een community op te bouwen?

Published on

Meer en meer ondernemingen willen om diverse redenen een community opbouwen, zowel extern (klanten) als intern (personeel).

Dit is geen verrassing. Ondertussen erkent iedereen dat een grote verandering heeft plaatgevonden: van een op transactie gebaseerde uitwisseling (aankoop-verkoop), naar een op relaties gebaseerde verhouding.

Een community uitbouwen is echter eenvoudiger gezegd dan gedaan en neemt veel tijd. Een aantal overwegingen:

  • zit het concept van je community goed? Dit is uiteraard noodzakelijk.
  • beantwoord je opzet aan een behoefte? Zijn er al anderen die hetzelfde doen? Zo ja, dan moet je het beter doen, zo nee, dan ben je misschien de eerste met het schitterende idee of is er misschien geen nood aan. 
  • het platform zal niet het verschil maken, je relatie met je community wel. Investeer dus niet nodeloos in dure platformen. Er zijn voldoende betaalbare platformen beschikbaar (LinkedIn, Facebook,...).
  • heb je de juiste persoon in huis die zich dagdagelijks over het platform kan ontfermen?
community.jpg

Als je de bovenstaande punten hebt uitgeklaard, kan je langzaam beginnen. Ga vooral niet overhaast te werk en zie het niet meteen groot.
Een community (=gemeenschap) ontstaat organisch, en groeit beetje bij beetje, op basis van gemeenschappelijke interesses en waarden.

Het volledige, oorspronkelijke artikel kan je lezen op SocialMediaExplorer.

Beschik jij al over een community of heb je plannen?

Webmarketing, Social Media

 

© Copyright 2018 - Simplisso