Wat is het verschil tussen inbound marketing en contentmarketing ?

Published on

Inbound marketing, contentmarketing , contentstrategie, contentmarketingstrategie. Het zijn 4 begrippen, met elk hun betekenis.

Content marketing is een marketingtechniek die tot doel heeft potentiële en bestaande klanten aan je te binden door middel van relevante en waardevolle content (inhoud).

Een contentstrategie bepaalt het scheppingsproces van die content en het kader waarin dit gebeurt. Een contentstrategie schept een terugkerend kader en bedrijfskultuur die ervoor zorgt dat je niet telkens het wiel opnieuw moet uitvinden.

Een contentmarketingstrategie gaat zich toeleggen op het bouwen van relaties met de content die je gecreëerd hebt. Deze strategie zal bijvoorbeeld bepalen welk type boodschappen je wanneer aan wie presenteert en via welk kanaal. Contentmarketing gaat over het aan de man brengen van je content.

Voorbeeld:

Je contentstrategie kan bepalen dat je elk kwartaal een rapport opstelt over de tevredenheid van je klanten. Dit wordt een automatisme binnen je firma. Alweer een onderwerp waar je niet meer over hoeft na te denken. Een contentstrategie is belangrijk om je niet, zoals zovelen, het hoofd te blijven breken over wat je nu weer zal posten.

Je contentmarketingstrategie daarentegen gaat over contentdistributie en bepaalt bijvoorbeeld dat je dat tevredenheidsrapport in de vorm van een infographic publiceert op je blog, en dat je die blogpost promoot via LinkedIn. Vervolgens ga je ook de resultaten meten van deze actie en desnoods bijsturen.

Wat is inbound marketing dan ?

Inbound marketing gaat over alle marketingacties die je onderneemt zodat men je vindt op het web. Het gaat hier dus ook over bijvoorbeeld zoekmachine-optimisatie (SEO of Search Engine Optimisation), online adverteren of het aanmaken van landingpages.

In het kader van je SEO en het aantrekken van geïnteresseerden in het algemeen, zal contentmarketing een belangrijke rol spelen in je inbound marketing. Maar eens je potentiële klant je gevonden heeft, stopt je inbound marketing. Je potentiële klant is immers “binnen”.

Je content marketing gaat echter verder. Je moet je potentiële klant immers nog converteren tot een echte klant (conversion marketing), vervolgens aan je binden (retention marketing) en doen groeien (upselling en cross-selling). Voor al deze stadia kan je gebruik maken van contentmarketing.

Onze contentstrategie bepaalt dat we rond alle feestelijke gebeurtenissen zoals Sinterklaas, Nieuwjaar, Valentijn, enz... iets luchtigers posten dat buiten onze 4 pijlers (Assess, Learn, Build, Manage) mag vallen.

Wat staat er in jouw contentstrategie ?

Inbound Marketing, Content Marketing

 

© Copyright 2018 - Simplisso