Een wedstrijd organiseren op Facebook

Published on
Transient

Wedstrijden op Facebook worden alsmaar populairder. Kunnen KMO's hier ook gebruik van maken ? Natuurlijk. Ze vormen een belangrijk, niet te verwaarlozen marketing-instrument. Zoals voor elke marketingactie is een goeie voorbereiding nodig. Je kan best weten wat werkt en niet werkt in je sector.

 Waarom een wedstrijd organiseren ?

Wedstrijden zullen je toelaten om :

  • je bestaande volgers aan te zetten tot interactie en engagement.
  • nieuwe fans aan te trekken door promotie te maken voor je actie en omdat bestaande fans de actie zullen delen met hun vrienden
  • een wedtrijd is een leuke manier om te communiceren rond een nieuw produkt, een evenement, een opening, om je eerste 1000 fans te vieren, etc...
  • je volgers … naar je website te lokken. Want daar is het allemaal om te doen natuurlijk.
  • belangrijke informatie van je volgers te verzamelen, zoals hun email adres (misschien wel het belangrijktste)

 

Hoe je wedstrijd goed voorbereiden ?

Na je eigen doelstelling te hebben bepaald, zal je moeten :

  • Bepalen waar de wedstrijd precies over gaat : wil je een enquête, een speels spelletje, de deelnemers content laten delen (foto's, recepten, ideeën om je produkt te verbeteren) ?
  • Stel een spelreglement op, onder andere : aanvang en einde van de wedstrijd, voorwaarden (leeftijd, woonplaats, enz...), prijzen (een korting, een gratis produkt of dienst), en bepaal hoe en wanneer de winnaars worden aangekondigd. Transparantie is belangrijk !
  • Respecteer de wettelijke bepalingen rond wedstrijden, maar ook deze van Facebook ! Facebook vraagt dat in het wedstrijdreglement expliciet wordt vermeld dat Facebook niet aansprakelijk kan worden gesteld.

 

Hoe kan een wedstrijd praktisch verlopen ?

Een voorwaarde om deel te nemen is meestal dat je al fan moet zijn van de pagina, en deze dus eerst moet liken. Enkel wie de pagina liket, heeft toegang tot de nodige informatie om deel te nemen.

Lees ook onze blogpost : hoe gated content je aan meer likes op facebook kan helpen.

Praktisch gezien wordt de wedstrijd via je timeline meegedeeld. Maar Facebook bracht recentelijk een belangrijke wijziging aan. Vroeger was het niet toegelaten om een wedstrijd rechtstreeks op de timeline te organiseren (door bvb in een post aan je fans te vragen een post te sharen om deel te nemen aan een wedstrijd). Daarvoor moest je een externe applicatie gebruiken.

Voortaan is dit wel mogelijk. Als blijft het gebruik van een externe applicatie een goeie optie. bvb Kontest ou Shortstack. De ene applicatie is al duurder dan de andere, sommige zijn gratis. Voor het gedeelte op je timeline betaal je meestal niets. Maar deze apps laten je toe een veel breder publiek te betrekken bij je wedstrijd dan enkel je fans.

 Shortstack heeft net een interessante infografiek gepubliceerd over het organiseren van wedstrijden. Deze kan je hier bekijken.

De wedstrijd promoten

Zoals voor elke marketing actie geldt, zal je wedstrijd voldoende zichtbaar moeten zijn op de verschillende kanalen (website, e-mailings, nieuwsbrief, andere sociale netwerken zoals Twitter, betaalde advertenties via Facebook of Google, maar ook offline via flyers of beursstanden, enz...).

Heb jij al overwogen om een wedstrijd te organiseren te organiseren voor je produkt ? Welke type wedstrijd zou je dan organiseren ? We horen het graag.

 

Facebook, Social Media

 

© Copyright 2018 - Simplisso