Eenvoudig en betaalbaar online actief? Doe het zelf! Deel 3: SEO

Published on

Vorige week, hebben we samen de opties overlopen om een website te bouwen. Een uitnodigende site die de aandacht van de bezoekers kan vasthouden, is belangrijk. Maar wanneer mensen op zoek gaan naar informatie over je produkten, maar je niet vinden, dan beperkt je site zich tot een passief uitstalraam.

Stel, je bent een voetbalclub in Brussel. Wordt je club vertoond in de zoekresultaten in Google wanneer « voetbal Brussel » wordt opgezocht? Niet noodzakelijk, want je bent niet de enige.

Het geheel van acties die je neemt om (beter) gevonden te worden in de zoekmachines (vooral Google, maar ook andere zoals Bing, Yahoo, enz...) is wat men SEO noemt of Search Engine Optimization. Zoekmachine optimalisatie dus. De organische zoekresultaten zijn belangrijk. Dit zijn de zoekresultaten waarvoor niet werd betaald, bvb via online advertising.

SEO is een complexe aangelegenheid, want verschillende factoren beïnvloeden je resultaat of ranking. Indien je een site-builder of HTML editor gebruikt, kan je alvast gemakkelijk zelf enkele aanpassingen doen. Indien een externe partij je site beheert, zal je hierop beroep moeten doen, of op een externe firma die je kan helpen bij je SEO.

Jouw doel : zo zichtbaar mogelijk zijn (zo hoog mogelijk verschijnen dus) in de zoekresultaten van Google voor jouw doelgroep. Om doeltreffend te zijn, zal je dus je doelgroep moeten bepalen, maar ook de sleutelwoorden moeten bepalen waarmee je doelgroep je zal zoeken. Wil je gevonden worden als “Vlaamse” of “Brusselse” voetbalclub? Of misschien eerder als “club voor jongeren”? Jij zal het moeten bepalen, en de nodige actie ondernemen.

Google heeft een zeer praktische gids uitgewerkt om de SEO principes onder de knie te krijgen die u hier kunt vinden.

We halen hier even de 3 belangrijkste punten aan:

 

1. Geef elke pagina en titel en een gepaste omschrijving

Elke pagina moet een gepaste en relevante titel dragen. Maar ook een terzake doende omschrijving. Hoe het kort en bondig, maar relevant. Relevantie is belangrijk voor zoakmachines. De titel en omschrijving zullen door zoekmachines gebruikt worden in de zoekresultaten.

 

SEO by Simplisso

2. Zorg voor een duidelijke structuur en gebruiksgemak in je website

Een heldere opmaak, een duidelijke structuur en menu, eenvoudige en verstaanbare url’s, een toegankelijke sitemap (die trefwoorden bevat). Dit zal voor een duidelijke verbetering van je zoekresultaten zorgen, en voor een aangenamere gebruikerservaring.

 

3. Inhoud, inhoud en nog eens inhoud

De inhoud van je webpagina’s is van groot belang voor je SEO. De teksten en afbeeldingen worden namelijk door zoekmachines gelezen en geïnterpreteerd. De inhoud moet dus niet enkel volledig zijn, en duidelijk, maar ook dynamisch: de inhoud moet variëren en evolueren. Vandaar het belang van blogs en sociale netwerken, die voor links naar je site zorgen, en zo voor een betere indexering door de zoekmachines.

Uiteindelijk komt het erop neer da talles binnen uw site duidelijk en eenvoudig is. Zoals voor zoekrobots, als voor mensen.

In de komende weken zullen we het hebben over:

  • Aanwezigheid op de sociale netwerken, beheer en planning van content
  • Email marketing en newsletters
  • Eenvoudig en betaalbaar online actief? Het kan! En jij? Op welke diensten deed jij al beroep? Ben je er tevreden over? We horen het graag!

    SEO, Content Marketing

     

    © Copyright 2018 - Simplisso