LinkedIn biedt veel mogelijkheden voor je online marketing

Published on

LinkedIn (*), dat onlangs de kaap van 230 miljoen gebruikers overschreed (waaronder 1 miljoen in België), groepeert een belangrijk deel van de bevolking dat in onze ondernemingen actief is. Ook al kan je LinkedIn gebruiken om je B2C activiteiten te promoten, het is toch het netwerk bij uitstek om produkten en diensten voor te stellen die zich tot bedrijven richten.

Of je nu een kleine of grote onderneming of organisatie bent, je kan LinkedIn moeilijk negeren. Je acties op LinkedIn kan je gemakkelijk aanpassen aan je mogelijkheden, zowel financieel als wat je beschikbare tijd betreft.

Zoals altijd, kan je je best voorbereiden met een degelijk plan. LinkedIn biedt verschillende mogelijkheden waaruit je zal moeten kiezen. Volhouden is de boodschap. Een lange-termijn aanpak geniet de voorkeur. Laten we even de verschillende mogelijkheden overlopen:

LinkedIn bedrijfspagina

LinkedIn bedrijfspagina

De bedrijfspagina

Zoals op Facebook, kan je een eigen bedrijfspagina aanmaken . Je omschrijft er je activiteit, produkten of diensten, en andere nuttige informatie. Gebruik ook een mooi beeld (foto of logo) dat in de lijn ligt van je website en huisstijl. Je moet tenslotte herkendbaar zijn.

Nodig vervolgens je werknemers uit (of je vennoten) en vraag hen om je bedrijf te volgen op LinkedIn. Vraag  hen ook ervoor te zorgen dat je bedrijfspagina correct verschijnt in hun persoonlijk profiel. Alle medewerkers die dit juist uitvoerden, zullen verschijnren op je bedrijfspagina.

Vervolgens moet je je pagina gaan promoten zodat je meer volgers krijgt. Vraag aan je persoonlijke connecties of ze je pagina willen volgen. Vraag aan je medewerkers of ze hetzelfde willen doen. Nodig je klanten uit, prospects, partners, leveranciers... Vraag hen niet alleen om je pagina te volgen, maar ook om je pagina te delen met anderen.

Op je LinkedIn bedrijfspagina kunnen tevreden klanten ook aanbevelingen schrijven voor je produkten of diensten.

Deel relevante informatie

Zoals op elk sociaal netwerk, moet je in hoofdzaak niet-commerciële informatie delen met je doelgroep : sectornieuwtjes, interessante artikels, blog posts, events, kortom: alles waar je volgers iets aan hebben.

Deze updates zullen gepubliceerd worden in naam van je organisatie, maar denk er ook aan om je posts ook te verspreiden via je persoonlijke account en die vanje medewerkers. Zo verhoog je gevoelig je bereik.

Sinds afgelopen zomer biedt LinkedIn ook de mogelijkheid van sponsored updates (vergelijkbaar met promoted posts op Facebook of promoted tweets op Twitter). Ze laten je toe om een bereik te halen dat verder ligt dan dat van je volgers of persoonlijke relaties. Er staat een kost tegenover, maar deze blijft redelijk en betaalbaar.

LinkedIn Sponsored Update

LinkedIn Sponsored Update

Meten is weten

Wie inspanningen doet, wil resultaten. Dat geldt ook voor LinkedIn marketing. LinkedIn biedt je dus ook een uitgebreidere analytics pagina aan.

Zo kan je nagaan welke content de beste resultaten haalt, welk bezoekersprofiel je bereikt hebt etc...

De discussiegroepen

De discussiegroepen op LinkedIn groepen leden die in een bepaald onderwerp geïnteresseerd zijn. Een belangrijke element van je LinkedIn strategie zal er in bestaan om de groepen op te sporen die jou aanbelangen, lid te worden (gratis), en de discussies te volgen. En vooral: nu en dan zelf tussenkomen in de discussies.

Het doel van je tussenkomsten is : je kennis tentoon spreiden, advies en je mening geven, kortom een actief lid zijn van de groep. Door actief te zijn in de groep kan je de aandacht trekken van andere leden die je dan misschien beter willen leren kennen.

Op LinkedIn zijn al veel groepen aanwezig. In bepaalde gevallen kan het echter nuttig zijn je eigen groep op te starten. Bvb als je in een kleine niche actief en over specifieke kennis of ervaring beschikt. Een discussie groep kan publiek zijn (voor iedereen vrij toegankelijk) of privé (je leden weigeren of aanvaarden). Een vrije groep dient meestal om je onderwerp in de schijnwerper te zetten, een privé groep om bvb een bevoorrechte groep te vormen met klanten.

Adverteren op LinkedIn

Naast bovenstaande opties biedt LinkedIn ook de mogelijkheid om je bedrijfspagina te promoten of je groep indien je er één opstartte.

Ook al is LinkedIn iets duurder dan Facebook of Google Adwords, het blijft een interessante optie, want je kan je doelgroep nauwkeurig bepalen. Zoals altijd moet je verschillende opties testen, meten en uit de resultaten je conclusies trekken.

Actieve prospectie

Last but not least biedt LinkedIn je de mogelijkheid om in contact te treden met je prospects via InMail. Dit gebeurt vanuit je persoonlijk profiel, niet vanuit je bedrijfsprofiel.

In functie van het type account dat je hebt op LinkedIn, beschik je over een aantal InMails dat je kunt versturen. Je hebt 3 maanden de tijd om die te versturen. Er gaat slechts een InMail van je credit als de bestemmeling binnen de 7 dagen een antwoord geeft. In functie van je noden kan je bijkomende credits kopen. Het voordeel is dat je de juiste mensen zeer persoonlijk kunt benaderen. Doeltreffend, op voorwaarde dat je gericht te werk gaat, en geen misbruik maakt.

Probeer de InMails. Met een Premium Business account heb je recht op 3 InMails per maand. Zoek enkel prospects en stuur ze je persoonlijke boodschap.

Ben jij aanwezig op LinkedIn ? Wat vindt je ervan? Voor meer informatie over marketing op LinkedIn raden we een bezoekje aan de  Linked In Company Pages aan.

(*) spreek uit als [linkt’in] en niet [linkeu din]

 

 

 

LinkedIn

 

© Copyright 2018 - Simplisso